nh 2011: Werner Nekes
2011-07-18 12:39:34Niemiecki awangardowy filmowiec i kolekcjoner. Urodził się w 1944 roku w Erfurcie, uczył się w Oberhausen i Mülheim an der Ruhr. W 1963 roku Werner Nekes rozpoczął studia psychologiczne i lingwistyczne we Fryburgu Bryzgowijskim. Rok później przeprowadził się do Bonn. Tutaj zainteresował się kinem, zaczął aktywnie działać w uniwersyteckim klubie filmowym, także jako jego przewodniczący.
Lata 60. to również początek artystycznej drogi Wernera Nekesa, na którą wpływ miały jego przyjaźnie z artystami i twórcami filmowymi, w tym z Dore O. – reżyserką, malarką i fotografką – jego stałą współpracownicą oraz życiową partnerką. Od roku 1965 Nekes zajmował się sztukami plastycznymi, realizując między innymi obrazy-kolaże oraz obiekty artystyczne. Wkrótce potem oddał się swojej nowej, filmowej pasji. Zaczynał od kamery 8 mm, potem pracował na 16 mm, eksperymentując z taśmą filmową oraz możliwościami medium. Kiedy wiosną 1967 jego filmy zostały odrzucone przez Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych Kurzfilmtage w Oberhausen, młody reżyser zorganizował konkurencyjne wydarzenie. Pod koniec tego roku wraz z Dore O. przeprowadził się do Hamburga.
Był współzałożycielem pisma „Filmmacher Cooperative” oraz współorganizatorem festiwalu filmowego Hamburger Filmschau, a w jego mieszkaniu przy Brüderstraße 5 odbywały się spotkania filmowe; organizował też pokazy i prowadził dyskusje z reżyserami w ramach hamburskiego Prokinoff. W tym czasie był już uznanym filmowcem eksperymentalnym, jeździł po świecie z retrospektywami swoich dzieł oraz z seminariami filmowymi. W latach 70. wykładał w Hochschule für bildende Künste w Hamburgu, w 1978 roku wrócił wraz z żoną, Dore O., do Mülheim an der Ruhr, gdzie mieszka do dzisiaj. Od lat 80. Werner Nekes był profesorem na niemieckich uczelniach, między innymi w Wuppertalu, Offenbach, Kolonii i Hamburgu. Jego filmy były pokazywane (i doceniane) na światowych festiwalach (nagrody np. dla krótkich metraży put-putt, jüm-jüm, Beuys oraz dla pełnometrażowego Uliissesa). Równolegle, obok twórczości filmowej, interesowały go wszelkie przejawy prekinematograficznych działań, co zaowocowało bogatą kolekcją historycznych obiektów, takich jak latarnia magiczna, camera obscura, fotoplastykon, thaumatrope (obrotowa tarcza z namalowanymi obrazkami z poszczególnych faz ruchu) czy przedmiotów do tworzenia domowego teatru cieni. Kolekcjonerska pasja Nekesa stała się także inspiracją dla jego filmowych działań. W serii dokumentów Media Magica autor, wykorzystując zgromadzone przez siebie obiekty, przedstawia długą historię fascynacji iluzjami optycznymi i ruchomym obrazem, która doprowadziła do powstania kina. Reżyser prezentował swoją kolekcję na licznych wystawach, między innymi w Tokio, Los Angeles, Kolonii, Salzburgu, Wiedniu, Monako, Melbourne czy Paryżu.
(Marta Miś)
Podczas tegorocznych Nowych Horyzontów zobaczymy:
Amalgamat
Dzień malarza
gurtrug nr 1
jüm-jüm
Kelek
Media Magica I – Film przed filmem
Media Magica II – Co się kryje za obrazem
Media Magica III - Ożywione obrazy
Media Magica IV – Wielotysięczny seans filmowy
Media Magica V – Obraz i przestrzeń
Media Magica VI – Cudowny bębenek
T-WO-MEN
Uliisses
vis-à-vis
MFF Nowe Horyzonty odbędzie się we Wrocławiu w dniach 21-31 lipca 2011
Źródło: Nowe Horyzonty