Recenzje - Era Nowe Horyzonty

Wyśmienity ten homar - recenzja "The Lobster"

2015-07-28 11:25:18

Twórca znakomicie przyjętego "Kła" ponownie bierze się za obnażanie powszechnie funkcjonujących norm i celnie punktuje słabości współczesnego społeczeństwa. Tym razem nie wychowanie, lecz związki będą interesować go najbardziej.

Pokaz "The Lobster" niewątpliwie jest jednym z większych wydarzeń na 15.MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. Długo oczekiwany film z Cannes, anglojęzyczny debiut jednego z najciekawszych europejskich reżyserów, prelekcja w wykonaniu Romana Gutka – to musi być coś wielkiego, prawda?

I było! "The Lobster" zachwycił widzów nie tylko absurdalną fabułą i nienagannym wykonaniem, ale też klimatem i wymową. Autor powalająco trafnie wbija szpile w słabe strony współczesnych społeczeństw. W świecie przedstawionym, w którym status związku determinuje wartość jednostki nie ma miejsca dla singli.

Osobliwy ośrodek, do którego trafił samotny obecnie bohater to równie luksusowy hotel all inclusive, co mroczny i bezlitosny obóz zagłady. Po czterdziestu dniach bezowocnego (bez znalezienia prawdziwej "drugiej połówki") pobytu bohater zostanie poddany procesowi przemiany w dowolnie wybrane przez siebie zwierzę. Tytułowy homar okazuje się doskonałym wyborem.

Pobyt, a tym samym szansę na szczęśliwe życie w parze, można wydłużyć polując na osiadłych w pobliskim lesie uciekinierów. Tam jednak życie wcale nie wygląda lepiej, a wszelkie oznaki bliskości są drastycznie karane. Dosyć już o fabule. Skupmy się na znaczeniach, bo widoczne na pierwszy rzut oka potoki czarnego humoru to tylko przystawka do dania głównego.

Pomysłowość Lanthimosa nie zna granic, choć wiele scen, które oglądamy to przecież sceny z życia wzięte. No, może bardziej uwypuklone. Inteligentna karykatura to środek wyrazu, którego brakuje w kinie. Grecki reżyser wypełnia tę lukę aż po brzegi. W scenie pokazującej zebranym na sali kuracjuszom jakie są praktyczne zalety posiadania partnera, Lanthimos bawi do łez i przeraża jednocześnie.

Tak jak każda z filmowych postaci, w które wcieliła się plejada gwiazd Hollywood. Pod batutą reżyserskiego mistrza grają tutaj jedne ze swoich najlepszych ról. Choćby odradzający się aktorsko Colin Farrell wykreował tu porażająco wiarygodnego osobnika, który patologicznie wzbrania się przed samotnością i w imię zachowania bliskości drugiej osoby gotów jest do ostatecznych poświęceń.

Obok niego, na ekranie zobaczymy takich aktorów jak Ben Whishaw, John C. Reilly, Rachel Weisz czy Lea Seydoux. Wszyscy wcielili się w bardzo ciekawe, choć nieszczęśliwe postacie, a ich motywacje i postępowanie nieraz zmrozi krew w żyłach. Tak jak ostatnia scena, która w swej statyczności i niedopowiedzeniu wywołuje ciarki na plecach. Aż chce się zawołać: "Kelner, w moim homarze jest coś wybitnego!"

The Lobster, reż. Georgios Lanthimos, prod. Francja/Grecja/Holandia/Wlk. Brytania/Irlandia, czas trwania 118 min, światowa premiera 15 maja 2015

Michał Derkacz

Słowa kluczowe: the lobster recenzja, homar recenzja, homar film 2015, the lobster nowe horyzonty
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Warto przeczytać
Obczaj te tłuste bity! -  recenzja "Tokyo Tribe"
Obczaj te tłuste bity! - recenzja "Tokyo Tribe"

Obczaj te tłuste bity z samego zadupia piekieł - mówi miksująca winyle babcia, DJ jednego z ulicznych gangów. Srogi, gangsterski rap to jednak tylko jeden z elementów szalonego świata "Tokyo Tribe".

Nuda w worku - recenzujemy "Miasteczko, które bało się zmierzchu"
Nuda w worku - recenzujemy "Miasteczko, które bało się zmierzchu"

Maniakalny morderca w worku na głowie zarzynający ofiary przy pomocy puzonu. Na Nocne Szaleństwo jak znalazł, ale trzeba zabrać dużą kawę na seans…

Zobacz także
Nuda w worku - recenzujemy "Miasteczko, które bało się zmierzchu"
Nuda w worku - recenzujemy "Miasteczko, które bało się zmierzchu"

Maniakalny morderca w worku na głowie zarzynający ofiary przy pomocy puzonu. Na Nocne Szaleństwo jak znalazł, ale trzeba zabrać dużą kawę na seans…

Wyśmienity ten homar - recenzja "The Lobster"
Wyśmienity ten homar - recenzja "The Lobster"

Homar Georgiosa Lanthimosa jest wypchany drwiną z norm społecznych, posypany ludzkimi słabostkami i polany obficie sosen z czarnego humoru.

Oskarowy okrzyk bólu - recenzja "Reality"
Oskarowy okrzyk bólu - recenzja "Reality"

Mózg spłynął mi do skarpety - to zdanie z filmu idealnie oddaje wrażenia po projekcji najnowszego dzieła Quentina Dupieux. "Reality" zwala z nóg, choć to specyficzne kino dla fanów absurdu.

Ostatnio czytane
Obczaj te tłuste bity! -  recenzja "Tokyo Tribe"
Obczaj te tłuste bity! - recenzja "Tokyo Tribe"

Obczaj te tłuste bity z samego zadupia piekieł - mówi miksująca winyle babcia, DJ jednego z ulicznych gangów. Srogi, gangsterski rap to jednak tylko jeden z elementów szalonego świata "Tokyo Tribe".

Nuda w worku - recenzujemy "Miasteczko, które bało się zmierzchu"
Nuda w worku - recenzujemy "Miasteczko, które bało się zmierzchu"

Maniakalny morderca w worku na głowie zarzynający ofiary przy pomocy puzonu. Na Nocne Szaleństwo jak znalazł, ale trzeba zabrać dużą kawę na seans…

Popularne
Wyśmienity ten homar - recenzja "The Lobster"
Wyśmienity ten homar - recenzja "The Lobster"

Homar Georgiosa Lanthimosa jest wypchany drwiną z norm społecznych, posypany ludzkimi słabostkami i polany obficie sosen z czarnego humoru.

Nuda w worku - recenzujemy "Miasteczko, które bało się zmierzchu"
Nuda w worku - recenzujemy "Miasteczko, które bało się zmierzchu"

Maniakalny morderca w worku na głowie zarzynający ofiary przy pomocy puzonu. Na Nocne Szaleństwo jak znalazł, ale trzeba zabrać dużą kawę na seans…

Konkurs Ziaja