Kostiumy tematem Nowych Horyzontów Języka Filmowego
2015-07-10 13:53:47Podczas 15. MFF Nowe Horuzonty odbędzie się już siódma edycja Nowych Horyzontów Języka Filmowego. W tym roku zostanie ona poświęciona kostiumom. Widzowie zobaczą 10 filmów fabularnych. Specjalnym gościem będzie Dorota Roqueplo, wybitna kostiumografka, która opowie o pracy nad spektakularną "Hiszpanką" Łukasza Barczyka.
Zapowie także jedno ze swoich ulubionych arcydzieł, czyli "Lamparta" Luchino Viscontiego, który zostanie pokazany z cyfrowo odnowionej kopii. O kostiumach będziemy rozmawiać z różnych perspektyw. W "Sakuran Miki" Ninagawy bogate i kwieciste stroje aktorki grającej rolę gejszy (i rockowej piosenkarki) odgrywają kluczową rolę w budowaniu palety barwnej filmu. W epickim "Orlando" Sally Potter ubiory podkreślają także płynną, genderową tożsamość tytułowej postaci w brawurowej interpretacji Tildy Swinton.
Kostium wyróżnia rozmaite role - płciowe, etniczne, religijne, subkulturowe. Tak właśnie działa, i to na wielu płaszczyznach jednocześnie, w "Strefie nagości" Urszuli Antoniak, która weźmie udział w dyskusji po projekcji. Dwie młodze dziewczyny różnią się tu pochodzeniem, religią i statusem społecznym, co podkreślają drobne rekwizyty kostiumowe. Z kolei w reżyserskiej wersji "Klubu 54" Marka Christophera strój symbolizuje nie tylko pokoleniowy bunt bywalca dyskotekowych parkietów lat 70', ale także jego przynależność do określonej subkultury.
Ubiór staje się manifestem lub symbolem, podobnie jak w postapokaliptycznym "Okruchy" Miguela Llansó, który osobiście pojawi się na seansie filmu. Święty Mikołaj, Superman i Nazista to jedne z licznych postaci napotkanych na drodze głównego bohatera. Kostiumy ucieleśniają także świat fantazji erotycznych, co udowadnia "Bibliotheque Pascal" Szabolcsa Hajdu. Młoda, piękna Romka trafia do luksusowego burdelu, gdzie dziewczyny wcielają się w role książkowych bohaterek, a węgierski reżyser brawurowo żongluje konwencjami; wraz z główną aktorką będą gośćmi festiwalu.
Fetyszyzm napędza także akcję zmysłowego filmu Petera Stricklanda "Duke of Burgundy. Reguły pożądania". W zaskakującym związku rozwijającym się między badaczką motyli a jej ekspansywną służącą ważną rolę odegra specjalnie zaprojektowana bielizna. Jeśli zaś mowa o projekcie kostiumów, który stał się kultowy, w programie nie mogło zabraknąć
Jean-Paula Gaultiera i jego strojów z "Piątego elementu" Luca Bessona.
Kuratorami sekcji są Jagoda Murczyńska i Jan Topolski.
ip