Dzieje się - ENH 2007

Rzut okiem w przeszłość – retrospektywy na 7. ENH

2007-06-20 16:00:49

 Era Nowe Horyzonty to nie tylko pokazy filmów najnowszych pozwalających nam zaznajomić się ze najnowszymi tendencjami we współczesnym kinie. To także możliwość cofnięcia się w przeszłość. W tym roku będziemy mieli okazję obejrzeć pięć retrospektyw.


Hal Hartley
Nieruchome, starannie nakręcone kadry, teatralnie, wręcz sztucznie wygłaszane kwestie aktorów, podmiejskie pejzaże, zręcznie skrywane emocje – oto, jak wygląda typowy film Hartleya z lat 90., ostentacyjnie odrzucającego hollywoodzką estetykę.

Hal Hartley, nazywany melancholijnym filmowym Dok Kichotem, jest jednym z najważniejszych przedstawicieli amerykańskiego off-u. Ukończył mało prestiżowy wydział filmowym na uczelni w Purchase. Wcześniej, nie mając pieniędzy na czesne, zmuszony był opuścić kilka innych szkół.

Swoją karierę z profesjonalnym kinem rozpoczął, asystując przy produkcji różnych mainstreamowych produkcji. Tam właśnie zrozumiał, że jeśli w ogóle chce kręcić filmy, musi trzymać się z daleka od „wielkiego” przemysłu filmowego.

Hartley to człowiek, który potrafi zrobić film z dowolnym budżetem –  włączając taki na poziome zero. Ten fakt zaimponował Jerome'owi Brownsteinowi, grubej rybie przemysłu filmowego. Paradoksalnie, to właśnie przedstawiciel znienawidzonego show businessu postanowił  wyłożyć na jego pomysł 50 tys. dolarów. W ten sposób powstał Unbelievable Truth - pierwszy pełnometrażowy film Hartleya, który wygrał międzynarodowy festiwal w Toronto w 1989 roku.

Od tamtej chwili reżyser nakręcił 20 filmów, wśród których można znaleźć film gangsterski (Amator, 1994), i biblijne science fiction (Book of Life, 1998), i polityczny antykapitalistyczny pamflet (Girl from Monday, 2005), i nawet dramat psychologiczny (Henry Fool, 1997). Obrazy te nie zarobiły wielkich pieniędzy, chociaż wszystkie się zwróciły – w końcu z założenia były bardzo tanie.

Retrospektywa obejmować będzie nie tylko najbardziej znane dzieła Hartleya, takie jak "Henry Fool" i "Amator", ale również jego krótkometrażowe fabuły.

Hal Hartley będzie specjalnym gościem festiwalu ERA NOWE HORYZONTY i przedstawi publiczności we Wrocławiu nie tylko swoją twórczość, ale również autorską sekcję Hal Hartley carte blanche, prezentującą filmy, które były dla reżysera największą inspiracją. Uzupełnieniem filmowego portretu Hartleya będzie publikacja książki dotyczącej jego twórczości.
 
 
Federico Fellini
Gdy w 1963 roku Roman Polański bez powodzenia rywalizował swoim Nożem w wodzie o Oskara z Osiem i Pół Felliniego, stwierdził: „Przegrać z takim przeciwnikiem – to nie wstyd!”. Włoch to jeden z najwybitniejszych reżyserów w historii kina, a jego produkcje zawsze cechowały się swoistą intymnością. Były obrazami zmysłowymi, kapryśnymi, pełnymi snów i wspomnień.

Urodzony w 1920 roku w kurorcie Rimini reżyser pierwsze sukcesy zaczął odnosić wkrótce po zakończeniu II wojny światowej, wraz z nurtem neorealizmu. Jako samodzielny filmowiec Fellini zadebiutował w 1950 roku Światłami varieté. Spotkanie z neorealizmem okazało się ważne dla jego reżyserskiej twórczości - pierwsze obrazy: Biały szejk i Wałkonie, noszą wyraźne wpływy tego nurtu.

Przełomowym dla Felliniego okazał się rok 1954. Zrealizowany wtedy film opowiadający o wędrownej trupie cyrkowców – La Strada - okazał się jednym z najważniejszych filmów w historii kina i został nagrodzony Oscarem. Od tej pory wszystkie filmy maestro były wyczekiwane i nagradzane, a przynajmniej dwa z nich stały się legendą. Zainspirowane obrazem kreowanym przez popularne czasopisma Słodkie życie było portretem dekadencji współczesnego świata. Osiem i pół - na poły autobiograficzna opowieść o twórczym kryzysie – zrywało z kanonami wypracowanymi przez kino, przyczynowo-skutkowym ciągiem zdarzeń, wyraźnym podziałem między realnością a fantazją i jako pierwsze w historii kino skupiało się na samym procesie tworzenia filmu.
 
Wrocławska retrospektywa będzie pierwszym tak pełnym przeglądem jednego z wielkich mistrzów europejskiej kinematografii. Będzie zawierać pokazy wszystkich dzieł maestro włoskiego kina i zostanie uzupełniony o zestaw dokumentów poświęconych jego osobowości twórczej.



50 lat polskiej szkoły filmowej

Pokazy najbardziej znanych filmów wybitnych polskich reżyserów - Andrzeja Wajdy, Andrzeja Munka, Jerzego Kawalerowicza czy Kazimierza Kutza – zostaną uzupełnione o spotkania z twórcami, konferencje prasowe oraz prelekcje wybitnego filmoznawcy, wykładowcy na Uniwersytecie Jagiellońskim, profesora Tadeusza Lubelskiego.

Termin „polska szkoła filmowa” został uknuty przez francuskich krytyków po międzynarodowym sukcesie takich produkcji jak Kanał, Popiół i diament, Eroica, Zezowate szczęście, Pociąg czy Matka Joanna od Aniołów.

Do powstania „polskiej szkoły” przyczyniły się dokonania neorealizmu włoskiego, przemiany polityczne w kraju związane z przełomem 1956 roku oraz sprzeciw wobec estetyki socrealistycznej. Był to okres, kiedy filmowcy zaczęli zajmować się okresem wojny i okupacji. W filmach tego nurtu pojawiła się refleksja nad charakterem narodowym Polaków, a także próba zmierzenia się z polskimi mitami i stereotypami narodowymi. Wykształciły się dwie wyraźne tendencje – heroiczna, której głównym przedstawicielem był Andrzej Wajda oraz polemiczna, prześmiewcza i demitologizująca kojarzona z Andrzejem Munkiem.

W tym samym czasie zadebiutowało wielu polskich twórców, m.in.. Andrzej Wajda, Jerzy Kawalerowicz, Wojciech Has, Zbigniew Cybulski, Kazimierz Kutz, Tadeusz Łomnicki czy Tadeusz Konwicki. 

 

Zbigniew Cybulski

Charakterystyczni bohaterowie, w których się wcielał, nowatorski sposób gry, specyficzny ubiór i zachowanie nadały Zbigniewowi Cybulskiemu status aktora kultowego (ciemne okulary i skórzane kurtki stały się znakiem rozpoznawczym wielbicieli jego talentu). W 80 lat od jego urodzin i 40 od śmierci we Wrocławiu (miejscu jego śmierci) zorganizowana zostanie retrospektywa zawierająca 10 najciekawszych obrazów z jego bogatej filmografii.
 
Mimo iż w 1953 r. ukończył Państwową Wyższą Szkołę Artystyczną  z wyróżnieniem, jego pierwsze kroki w świecie filmu nie należały do udanych. Niepozorne epizody oraz role, które znikały pod nożyczkami montażysty aktor wynagradzał sobie aktywnością w studenckim teatrze Bim-Bom. Jego popularność przyszła wraz z premierą Popiołu i diamentu, która okazała się w pewnym momencie dla niego przekleństwem. Mówiono, że Cybulski raz był Maćkiem Chełmickim, a potem, przez dziewięć lat grywał już tylko anty-Chełmickich.
 
Tak było w Do widzenia, do jutra na podstawie jego własnego scenariusza, gdzie zagrał po prostu zwykłego zakochanego studenta. Tak było w Jak być kochaną Wojciecha Hasa, gdzie wcielił się w antypatycznego, tchórzliwego, uznanego za zdrajcę aktora. Tak też było w Rękopisie znalezionym w Saragossie Wociecha Hasa, gdzie Cybulski w końcu założył kostium i bawił się rolą komicznego kapitana Van Wordena.


Julian Józef Antonisz

Będzie to pierwsza w Polsce retrospektywa twórczości wybitnego polskiego rysownika, realizatora filmowego i kompozytora.

Zmarły w 1987 roku Julian Józef Antonisz był jednym z najbardziej oryginalnych przedstawicieli polskiej szkoły animacji.

Po nauce  w średniej szkole muzycznej, studiował malarstwo, grafikę i film animowany na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (jego profesorem animacji był Kazimierz Urbański). Był wynalazcą nowych technik realizacji filmu bez kamery, pisał muzykę do własnych filmów, którym od 1977 wyłącznie się poświęcił.
Debiutował w 1967 roku filmem Fobia. Kolejne jego obrazay to  między innymi: W szponach seksu (1969), Tymi wspaniałymi bąbelkami w tych pulsujących limfocytach (1973), Ostrym filmem zaangażowanym (1980) czy też Czyżby wolny rynek w organizmie biologicznym? (1988).

Antonisz należał do grupy założycieli krakowskiego Studia Filmów Animowanych.

 
Słowa kluczowe: film ENH cybulski fellini antonisz polska szkola filmowa wajda
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Potosi odkryło Nowe Horyzonty
Potosi odkryło Nowe Horyzonty

W niedzielę, 29 lipca o godzinie 19 poznaliżmy zwycięzców 7 Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Era Nowe Horyzonty.

Spotkanie z Hilliard Ensemble
Spotkanie z Hilliard Ensemble

Organizatorzy 7 Międzynarodowego Festiwalu Filmowego ERA NOWE HORYZONTY zapraszają na spotkanie z muzykami Hilliard Ensemble.

Koncert Maestro Trytony przeniesiony
Koncert Maestro Trytony przeniesiony

Koncert Maestro Trytony przewidywany na wtorek (24.07) i odwołany w związku z ogłoszoną żałobą narodową...

Ostatnio dodane
Potosi odkryło Nowe Horyzonty
Potosi odkryło Nowe Horyzonty

W niedzielę, 29 lipca o godzinie 19 poznaliżmy zwycięzców 7 Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Era Nowe Horyzonty.

Spotkanie z Hilliard Ensemble
Spotkanie z Hilliard Ensemble

Organizatorzy 7 Międzynarodowego Festiwalu Filmowego ERA NOWE HORYZONTY zapraszają na spotkanie z muzykami Hilliard Ensemble.