Mozart na Festiwalu Era Nowe Horyzonty
2007-07-16 14:21:56Z okazji 250 rocznicy urodzin kompozytora, Wiedeń opanowały wówczas spektakle teatralne, inscenizacje, koncerty i pokazy filmów. Zawiodą się jednak ci, którzy spodziewają się usłyszeć choćby kilka nut z kompozycji Mozarta. Kluczem do zrozumienia prezentowanych dzieł jest bowiem nie muzyka, a przesłanie i inspiracje jakie niosą ze sobą trzy wybrane przez Salersa dzieła: „Czarodziejski Flet", „La Clemnza di Tito" oraz „Requiem".
Festiwalowej publiczności przedstawione zostanie siedem obrazów, w których jak w kalejdoskopie przesuwają się dramaty i namiętności towarzyszące bohaterom z najodleglejszych zakątków globu. Zobaczymy obrazy reżyserów – przedstawicieli różnych pokoleń, krajów i kultur – próbujących uchwycić i zrozumieć przemiany współczesnego świata w pryzmacie twórczości Mozarta:
Mahamat – Saleh Haroun (Czad) – Darrat – dziejąca się w Czadzie historia trudnej przemiany mordercy w przyjaciela i opiekuna.
Bahman Ghobadi (Irański Kurdystan) i jego inspirowany „Requiem" Półksiężyc (Half Moon) z postacią Mamo – określonego przez reżysera mianem kurdyjskiego Mozarta
Paz Encina (Paragwaj) w obrazie Hamaca paraguaya stanowiącym przepełnione smutkiem requiem dla utraconego syna
Garin Nugroho (Indonezja) – i musical Opera Java – prawdziwa uczta dla wielbicieli indonezyjskiej kultury
Teboho Mahlatsi (Afryka Południowa) i jego Sekali le Meokgo – inspirowana Czarodziejskim fletem historia nieodwzajemnionej miłości, okrucieństwa i poświęcenia, przyprawiona szczyptą afrykańskiej magii.
Apichatpong Weerasethakul (Tajlandia) badający zagadnienia ludzkiej pamięci w Syndromes and Century.
Dzieła Mozarta wciąż stanowią inspirację dla wszystkich dziedzin sztuki, odbijając ducha czasów współczesnych. Magiczna przemiana, przebaczenie, bliskie spotkania ze śmiercią – to właśnie te elementy, zdaniem Sallersa przesądzają o doskonałej adekwatności dzieł kompozytora z momentem historii, w którym przyszło nam żyć.