Retrospektywy - NH 2012

Ulrich Seidl

2012-06-29 12:22:54

Ulrich Seidl to ceniony scenarzysta, reżyser i dokumentalista, jeden z najbardziej bezkompromisowych głosów we współczesnym światowym kinie. Ze względu na kontrowersyjne tematy, jakie podejmuje w swoich filmach, w Austrii uchodzi za skandalistę.

Urodził się w 1952 roku w Wiedniu. Jako 26-latek wstąpił na Wiedeńską Akademię Filmową, której nie skończył. Rozgłos i nagrody przyniosły mu dokumenty, zdobył m.in. Vienna Film Award podczas Viennale za film Good News: Von Kolporteuren, toten Hunden und anderen Wierern w 1991 roku i za Jesus, Du weisst w 2003 roku, który to film doceniło też jury MFF w Karlowych Warach, przyznając mu nagrodę dla najlepszego dokumentu, za film Mit Verlust ist zu rechnen Seidl otrzymał specjalną nagrodę jury na festiwalu filmów dokumentalnych w Amsterdamie (1993).

W fabule zadebiutował w 2001 roku filmem Upały (pokazywanym w głównym konkursie podczas 2. Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty w Cieszynie), za który otrzymał m.in. nagrodę specjalną jury na festiwalu w Wenecji. Upały składają się z sześciu przeplatających się, intymnych historii, których akcja rozgrywa się na przedmieściach Wiednia w najbardziej upalny, letni weekend roku. Reżyser opowiada tu o świecie odartym z iluzji, pełnym samotnych ludzi, ukrywających prymitywne emocje pod powierzchnią norm i nakazów kultury. Jego druga pełnometrażowa fabuła, Import Export z 2006 roku (brała udział w konkursie głównym 7. MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu) została premierowo pokazana w konkursie festiwalu w Cannes. Bohaterami filmu są młodzi Europejczycy: pielęgniarka z Ukrainy, która porzuca rodzinę w poszukiwaniu lepszego życia na Zachodzie i kończy jako sprzątaczka na oddziale geriatrycznym w Austrii oraz bezrobotny ochroniarz z Wiednia, który razem z ojczymem wyrusza na Wschód i trafia na Ukrainę. Oboje pragną rozpocząć nowe życie, ale - niezależnie od kierunku podróży - na ich drodze staje brutalna rzeczywistość. Obecnie Ulrich Seidl pracuje nad filmem fabularnym Paradise oraz nad dokumentem In the Basement.

Ulrich Seidl:

„Moje filmy mają wchodzić pod skórę. Mają irytować, boleć, czasem nawet urazić. Chciałbym, żeby w jednej chwili widzowie się śmiali, a w następnej czuli dreszcz przebiegający po plecach. Bliski mi jest Thomas Bernhard z jego umiejętnością łączenia tragedii i komedii. (...)

Nie widzę różnicy między fabułą a dokumentem. Już kiedy zbliża się kamera, zaczyna się inscenizacja. Od początku w robieniu filmów interesowały mnie dwie rzeczy: patrzenie na świat okiem kamery bez wywierania wpływu na to, co się obserwuje, czyli cinéma vérité, oraz Jean Eustache i inscenizacja dokładnie wymyślonego kadru. Ta ostatnia metoda stała się dla mnie właściwą. Wykorzystuję pewną ułomność ludzkiego umysłu: skłonność do uznawania za prawdziwe wszystkiego, co wygląda realistycznie. Szukam ludzi, którzy przed kamerą nie są fałszywi. (...)

Wychowałem się w bardzo religijnej rodzinie. Babcia grała na organach w kościele, ja służyłem do mszy. Mieszkaliśmy wtedy w Horn, pod Wiedniem. Ojciec był lekarzem. Schodziłem mu z drogi. Matka próbowała pośredniczyć w rozmowach, ale on nie znosił dyskusji. Tak się mu podporządkowała, że nawet nigdzie nie wychodziła sama. Zajmowała się domem i segregowała listy w jego gabinecie. A ja czułem się odrzucony, nierozumiany, samotny. Jednak z tego wszystkiego czerpałem siłę. Tak jak potem, kiedy krytykowano moje filmy. Nigdy nie starałem się dopasować. (...)

Chciałem zostać fotografem. Podróżowałem. Zacząłem studiować dziennikarstwo, historię sztuki, a potem teatrologię. Zdałem w końcu na akademię filmową, ale częściej można było mnie spotkać w kawiarniach niż na zajęciach. Opuściłem szkołę w 1983 roku, bez dyplomu. Wtedy wiedziałem już jednak, że chcę robić filmy. Łaziłem po mieście i obserwowałem ludzi. Nie wyobrażałem sobie, że usiądę za stołem i będę pisać scenariusze. Napędza mnie irracjonalność emocji, a nie zimne przemyślenie tematu.”

Pornograf ("Gazeta Wyborcza", 27.04.2010)

Wybrana filmografia:

1980 Einsvierzig

1982 Der Ball

1984 Look 84

1990 Good News: Von Kolporteuren, toten Hunden und anderen Wierern

1992 Mit Verlust ist zu rechnen / Loss Is to Be Expected

1994 Die Letzten Männer / The Last Real Man

1995 Tierische Liebe / Animal Love

1998 Spass Ohne Grenzen

1999 Models

2001 Upały / Hundstage / Dog Days

2002 Zur Lage: Österreich in sechs Kapiteln / State of Nation: Austria in Six Chapters

2003 Jesus, Du weisst / Jesus, You Know

2006 Import Export

2006 Brothers, Let Us be Merry

Słowa kluczowe: biografia filmografia nowe horyzonty
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Du¹an Makavejev
Du¹an Makavejev

Naruszał różnego rodzaju tabu - polityczne, obyczajowe, seksualne, w wielu krajach jego filmy były cenzurowane.

Carlos Reygadas
Carlos Reygadas

Zanim został najoryginalniejszym meksykańskim reżyserem, pracował jako dyplomata, specjalizował się w dziedzinie konfliktów zbrojnych w ONZ.

Witold Giersz
Witold Giersz

Wybitny twórca animacji, autor blisko 50 filmów, za które otrzymał ponad 60 nagród i wyróżnień na wielu prestiżowych festiwalach.

Ostatnio dodane
Witold Giersz
Witold Giersz

Wybitny twórca animacji, autor blisko 50 filmów, za które otrzymał ponad 60 nagród i wyróżnień na wielu prestiżowych festiwalach.

Eve Heller
Eve Heller

Filmy Eve Heller to filmowe haiku.

Popularne
Marianne Faithfull na zamknięcie pierwszego dnia ENH
Marianne Faithfull na zamknięcie pierwszego dnia ENH

Dziś na Wyspie Słodowej o 22:00 wystąpi na jedynym koncercie w Polsce Marianne Faithfull. Poza koncertem artystka pojawi się również na pokazie filmu Sama Garbarskiego „Irina Palm”, w którym zagrała główną rolę.