Retrospektywy - ENH 2009

Moralista, intelektualista, kosmopolita. Zanussi

2009-06-18 10:20:31
 Choć niektórzy wrogowie jego twórczości nazywają go "Zanudzim" to Krzysztofowi Zanussiemu nie można odmówić międzynarodowej sławy, którą zdobył  dzięki filmom o wysokich walorach artystycznych i poruszających ważne tematy. To jeden z najwybitniejszych polskich reżyserów, twórca tak znanych obrazów jak "Barwy ochronne" albo "Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową". Wczoraj artysta skończył 70 lat, a już w lipcu, w ramach 9. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Era Nowe Horyzonty zobaczymy retrospektywę mistrza.

Zanussi urodził się 17 czerwca 1939 roku w Warszawie. Zanim trafił do łódzkiej Filmówki, studiował fizykę i filozofię. Na tym drugim kierunku był uczniem samego Romana Ingardena. Już wtedy realizował pierwsze filmy w ramach Amatorskiego Klubu Filmowego Uniwersytetu Warszawskiego. Jako student PWST tworzył odważne formalnie i nowatorskie etiudy. Jego dyplomowy film "Śmierć prowincjała" (1966) zebrał nagrody na wielu międzynarodowych festiwalach.

W swoim kinowym debiucie ("Struktura kryształu") Zanussi dał się poznać jako autor traktujący twórczość bardzo osobiście, nadający jej autobiograficzny kontekst; metafizyk kina wierzący w obraz, a przy tym racjonalista realizujący filmy o intelektualistach i głównie dla nich; wreszcie moralista, ale stroniący od dydaktyzmu.

Lata 70. to najświetniejszy okres jego twórczości. Powstają wtedy m. in. "Za ścianą" - skromny, a przy tym genialny film telewizyjny, w odniesieniu do którego bodajże po raz pierwszy pisano o moralnym niepokoju w polskim kinie, "Iluminacja", najbardziej radykalny w formie filmowy esej, "Barwy ochronne" - sztandarowe dzieło nurtu kina moralnego niepokoju.

Zanussi realizuje też wtedy swoje pierwsze filmy za granicą. Właśnie zagraniczne koprodukcje, głównie filmy kostiumowe, zdominowały twórczość reżysera w latach 80. Wśród nich sukcesem artystycznym był m.in. "Rok spokojnego słońca" nagrodzony Złotym Lwem na festiwalu w Wenecji. Z kolei "Z dalekiego kraju", fabuła będąca próbą przybliżenia zachodnim widzom postaci papieża Jana Pawła II, zapoczątkowała w twórczości Zanussiego odrębny nurt filmów wyznaniowych - poświęconych postaciom istotnym dla religii katolickiej.

Filmy realizowane za granicą pozostawały najczęściej nieznane w kraju. Próbą odnalezienia na nowo polskich widzów i powrotu do dawnej poetyki kameralnych, osobistych filmów był "Stan posiadania". Po przełomie Okrągłego Stołu Zanussi stał się jednym z najbardziej medialnych i wszechstronnych ludzi kina. Jest nie tylko reżyserem i scenarzystą, ale również producentem i opiekunem artystycznym dzieł innych twórców. Pisuje felietony, zrealizował też cykle pouczających felietonów telewizyjnych.

Wtedy powstają też kolejne filmy wyznaniowe: "Życie za życie" o św. Maksymilianie Kolbe i "Brat naszego Boga" (opowieść o św. Bracie Albercie na podstawie sztuki Karola Wojtyły). W 1995 roku reżyser zrealizował "Cwał", autobiograficzny powrót do dzieciństwa, złożony z luźnych epizodów obraz straszno-śmiesznych czasów stalinizmu. W obecnej dekadzie autor pozwolił wrócić na kinowe ekrany swoim ulubionym typom bohaterów. Postać dojrzałego, cynicznego inteligenta powróciła w kreacjach Zbigniewa Zapasiewicza w "Życiu jako śmiertelnej chorobie przenoszonej drogą płciową" i "Persona non grata". Z kolei tak zwany bohater zanussoidalny, młody, bezkompromisowy inteligent rozczarowany rzeczywistością pojawia się w "Suplemencie", a także w "Sercu na dłoni", najnowszym filmie reżysera.

9. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty, podczas którego zobaczymy retrospektywę reżysera, rozpocznie się 23 lipca we Wrocławiu.

Joanna Jaszczak
(joanna.jaszczak@dlastudenta.pl)
Słowa kluczowe: Krzysztof Zanussi, Era Nowe Horyzonty, retrospektywa, filmy, kino, ENH, Barwy ochronne
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Oryginalny Miklós Jancsó
Oryginalny Miklós Jancsó

Jako jeden z najoryginalniejszych twórców lat 60. i 70. wpłynął na twórczość takich reżyserów, jak Theo Angelopoulos czy Béla Tarr.

Reżyserka, która olśniła Romana Gutka
Reżyserka, która olśniła Romana Gutka

Nie podążam utartym szlakiem, nie realizuję gotowych scenariuszy - mówi o sobie Jennifer Reeves.

Mroczne i fascynujące kino Tsai Ming-Lianga
Mroczne i fascynujące kino Tsai Ming-Lianga

Wszystkie dzieła Tsai Ming-lianga tworzą jedną wspólną hipnotyczną całość - pełną powracających motywów i obsesyjnie powielanych wątków.

Polecamy
Ostatnio dodane
Oryginalny Miklós Jancsó
Oryginalny Miklós Jancsó

Jako jeden z najoryginalniejszych twórców lat 60. i 70. wpłynął na twórczość takich reżyserów, jak Theo Angelopoulos czy Béla Tarr.

Reżyserka, która olśniła Romana Gutka
Reżyserka, która olśniła Romana Gutka

Nie podążam utartym szlakiem, nie realizuję gotowych scenariuszy - mówi o sobie Jennifer Reeves.

Popularne
Marianne Faithfull na zamknięcie pierwszego dnia ENH
Marianne Faithfull na zamknięcie pierwszego dnia ENH

Dziś na Wyspie Słodowej o 22:00 wystąpi na jedynym koncercie w Polsce Marianne Faithfull. Poza koncertem artystka pojawi się również na pokazie filmu Sama Garbarskiego „Irina Palm”, w którym zagrała główną rolę.